T129 ATAK'ın Gözü: ASELFLIR-300T - M5 Dergi
Öne ÇıkanSavunma Haberleri

T129 ATAK’ın Gözü: ASELFLIR-300T

RAYTHEON firması ile ortaklaşa geliştirdiği ASELFLIR-200’den sonra özgün elektro optik kamera (flır) çalışmalarına başlayan ASELSAN, ilk özgün yüksek performanslı ürününü ASELFLIR-300T ismiyle üretti.

2003 yılında çalışmalara başlayan ASELSAN, 2008 yılında ASELFLIR-300T’yi seri üretime hazır hale getirildi.

ASELFLIR-300T halihazırda T129 ATAK FAZ-1/FAZ-2 helikopterlerinde, Türk Hava kuvvetleri envanterindeki HERON İnsansız Hava Araçlarında ve TUSAŞ ve ASELSAN ortaklığıyla modernize edilen Bahreyn’e ait  AH-1 COBRA taarruz helikopterlerinde kullanılıyor.

Ayrıca ASELFLIR-300T’den deniz platformlarında kullanılması için türetilen ASELFLIR-300D’de ilk iki ADA sınıfı korvet olan TCG HEYBELİADA ve TCG BÜYÜKADA’da ile TCG BAYRAKTAR ve TCG SANCAKTAR LST’de kullanılıyor.

ASELFLIR-300T yüksek çözünürlüklü (1440×576) kızılötesi kamera, uzaktan teşhis kabiliyetli gündüz kameraları, lazer hedef işaretleyici ve lazer mesafe ölçücünün birleşmesinden meydana geliyor.

Gündüz Kameraları diye belirtiyoruz zira hem kırmızı hem yeşil hem de mavi renkler için ayrı ayrı gündüz kamerası mevcut. Bu kameralardan biri kullanıcı isteğine göre lazer hedef noktalıyıcı ile de değiştirilebilme opsiyonuna sahip.

Kızılötesi kamera seçilen moduna göre yatayda 1.75, 6.4 ve 30 derecelik görüş açıları sunabiliyor. Günüz Kameraları ise 2 ve 40 derece arasında değişen görüş açılarına sahip. . Ayrıca gündüz kamerasında sürekli büyütme özelliği mevcut.

Gelişmiş görüntü işleme birimine sahip ASELFLIR-300T, çoklu hedef takibi, videoları üzerinde eş zamanlı hedef takibi, hassas hedef konumu belirleme ve hareketli hedefin yönünü ve hızını belirleme özelliklerine sahip.

Ataletsel ölçüm birimi ile desteklenen ASELFLIR-300T’de hassas dört eksen stabilizasyon mevcut. Ayrıca ürün de üç adet analog PAL/CCIR video ara yüzü bulunmakta. Yine kullanıcı isteğine bağlı olarak sisteme sayısal video ara yüzü de eklenebilmekte.

ASELFLIR-300T’nin en büyük problemi şüphesiz ağırlığı. 95 kilogramlık taret birim ağırlığı ve 23 kilogramlık elektronik birim ağırlığıyla sistemin toplam kütlesi 118 kilograma ulaşmakta.

Bu ağırlık helikopterler için büyük bir problem olmasa da taktik+ ve male sınıfındaki insanız hava araçları için önemli performans kaybına sebebiyet vermekte.

Elektronik birim uzunluğu 470mm, elektronik birim genişliği 315mm olan ASELFLIR-300T, 7.6 – 10.5 μm aralığındaki kızılötesi tesğit bandına sahip.

ASELFLIR-300T görüntü kalitesinde de artık CMX-15D, STAR SAFIRE-380 HD gibi flırların gerisinde kalmakta. Bu sebeple ASELSAN hem çok daha iyi görüntü alabilecek hem de çok daha hafif olacak CATS adlı flır geliştirdi.

Seri üretime geçen CATS, yakında BAYRAKTAR TB2 ve ANKA-B/S SİHA’larda kullanılacak. ASELSAN ayrıca CATS’in de daha gelişmişi olacak ASELFLIR-400 ve DASS adlı ürünler üzerine çalışmalarını sürdürüyor.

İlgili Yazılar

Back to top button
Close
Close